Angela van der Borst
Notarisklerk
Specialist op gebied van
Een huis kopen is een belangrijke stap in je leven. Je hebt er wellicht lang over nagedacht en veel met je partner, vrienden of zelfs al een makelaar of hypotheekadviseur over gesproken. Je denkt misschien dat je alles al weet wat je zou moeten weten. Maar weet je ook wat er in het koopcontract moet staan? Heb je een idee welke ontbindende voorwaarden bij jouw situatie hoort en hoe zit het met de financiering? Je maximale hypotheekbedrag heb je natuurlijk zo uitgerekend. Maar wat als je je baan verliest net voor het huis wordt overgedragen? Op al deze vragen, en nog veel meer, kunnen wij je antwoord geven.
Als je het met de verkoper eens bent over de prijs dan moet je afspraken maken over de overdracht en over de voorwaarden waaraan moet worden voldaan. Die afspraken moet je schriftelijk vastleggen in het koopcontract. Mondelinge afspraken gelden dus niet.
Vaak wordt het koopcontract opgesteld door de makelaar of een andere adviseur die bij de koop betrokken is. Meestal omdat dit hoort bij de standaard dienstverlening. Maar het is niet verplicht. Daarnaast kun je het koopcontract ook door de notaris op laten stellen. De notaris is namelijk gespecialiseerd in de juridische kant van de verkoop. Hij is bovendien onafhankelijk en onpartijdig.
Hij zal daarom zowel jou als koper én de verkoper goed informeren, zodat je allebei precies weet waar je aan toe bent.
Als je je woning verkoopt, krijg je met veel dingen te maken die je bekend zullen voorkomen. Je hebt ze namelijk al eens meegemaakt of erover gehoord toen je je woning kocht. Je denkt misschien zelfs wel dat je alles al weet wat je zou moeten weten. Maar je zit nu in een andere positie. Je bent verkoper.
Hoe zorg je ervoor dat de verkoop van je woning zo soepel mogelijk verloopt? Wat zijn je rechten en plichten als verkoper? En hoe zit dat als je misschien een restschuld hebt? Op al deze vragen, en nog veel meer, kunnen wij je antwoord geven.
Ik heb een koper gevonden, wat nu? Als je een koper gevonden hebt en jullie zijn het eens over de prijs dan moet je afspraken maken over de overdracht en over de voorwaarden waaraan moet worden voldaan. Die afspraken moet je schriftelijk vastleggen in het koopcontract. Mondelinge afspraken gelden dus niet.
Vaak wordt het koopcontract opgesteld door de makelaar of een andere adviseur die bij de koop betrokken is. Meestal omdat dit hoort bij de standaard dienstverlening. Maar het is niet verplicht. Bovendien is het wel zo verstandig om er vanaf het begin zelf bij betrokken te zijn. Het gebeurt namelijk maar al te vaak dat kopers en verkopers een handtekening zetten onder een koopcontract, terwijl ze niet eens weten wat er precies in staat. En het gaat toch om een heel groot bedrag.
Daarnaast kun je het koopcontract ook door de notaris op laten stellen. De notaris is namelijk gespecialiseerd in de juridische kant van de verkoop. Hij is bovendien onafhankelijk en onpartijdig.
Hij zal daarom zowel jou als verkoper én de koper goed informeren, zodat je allebei precies weet waar je aan toe bent.
MarkVliet staat voor je klaar!